Ökoiskola
Az első Öko-projekthetünk keretében május második hetében alakítottuk ki iskolánk területén belül a mezítlábas ösvényt, amely Sebastian Kneipp német természetgyógyász által kifejlesztett egészségmegőrző módszeren alapszik. Lényege, olyan ösvényt létesítünk, amelyen más és más felületű anyagokat használunk, stimuláljuk a talp különböző reflexpontjait. A gyermekek számára különösen ajánlott, hogy mezítláb járjanak, hiszen nekik még nem alakult ki a lábboltozat. Felnőttek számára is rendkívül egészséges. Jótékony hatása több tanulmány által bizonyított. A reflexzónák masszírozásával az összes szervünket képes stimulálni, javítja az anyagcserét, az emésztést és a migrénre is jótékonyan hat.
Az ökoiskolai munkaközösség azért döntött a megvalósítás mellett, mert olyan egészségfejlesztési projekt valósul meg, amely hosszú távon javítja az idegrendszer állapotát, jót tesz a keringési rendszernek, erősíti az izmokat, megakadályozza a lúdtalpat, megelőzi a visszerek kialakulását. Bízunk benne, hogy segíteni fog különösen a tanulási nehézséggel küzdő tanulóinknak a megfelelő koncentráció elérésében, illetve javítja az idegrendszer állapotát.
A projekt a Salgótarjáni Tankerületi Központ támogatásával valósult meg.
A mezítlábas ösvény része lehet a mindennapos testnevelés óráknak, valamint a Testmozgás és az Életvitel alapú alprogram keretében tartott foglalkozásoknak. Várhatóan a rendszeres mozgás hatására javul a tanulók egészségi állapota, fizikai állóképessége, csökken a gyerekek stresszszintje, javul játékkultúrájuk és a közösségért érzett felelősségtudatuk.
Az Agrárminisztérium településfásítási programjának egyik nyertes településeként a mai napon iskolánk 7. osztályos tanulói is részt vettek a faültetési programban. A település polgármestere és alpolgármestere, valamint önkéntesek társaságában tanulóink 10 nyírfa elültetésében segédkeztek a játszótéren. Köszönjük Tajti László polgármesternek, hogy részt vehettünk a programon!
A rendkívüli helyzetre való tekintettel, az Emberi Erőforrások Minisztériuma a 2020. április 20-24. közötti időpontra meghirdetett Fenntarthatósági Témahetet elhalasztotta, ezért a tavaszra szervezett programok ősszel kerültek megrendezésre. A Témahét új időpontja, változatlan tartalommal, 2020. október 5-9. közötti időszak.
A gyerekeknek már ismerős a Fenntarthatósági Témahét fogalma és minden évben izgatottan várják a programokat. Ebben az évben négy napon át foglalkoztunk a fenntarthatósággal: hétfőn a bevezető gondolatok mellett meghallgattuk a Föld dalát, valamint megemlékeztünk az Állatok világnapjáról, kedden szembenéztünk a szemetünkkel, szerdán a WALL-E című mesén keresztül döbbentünk rá közösen arra, hogy hová vezethet az út, ha nem törődünk a Földdel, csütörtökön pedig a Föld üzenete címmel PowerPoint bemutatókat és videókat tekintettünk meg. A gyerekek rendkívül nyitottak voltak a témákra és sok esetben megdöbbentek a vízhiányról, vagy a szélsőséges időjárásról látott képeken, videókon. Bízom benne, hogy sikerül őket a témahéten keresztül is a jó irányba terelni.
Hétfőn az újrafelhasználás jegyében papírgurigákból és megmaradt színes lapokból állatfigurákat készítettünk.
Kedden a papírgyűjtés során gyűjtött papírokat használtuk fel ismét: mocsárjárás című játékot játszottunk, amely során minden játékos két papírlap segítségével „kelhetett át a mocsáron”, majd a papírlapokat gurigává gyúrva curlingeztünk. Emellett feladatlapokat oldottunk meg az újrahasznosításról és meghallgattuk az Alma Együttes Szuperkukák című dalát.
Szerdán a WALL-E című mesét néztük végig, majd rajzokat készítettünk elképzelve, hogy mit tennénk a Földért, ha mi lennénk WALL-E.
Csütörtökön az előző napi témához kapcsolódva videókat és PowerPoint diasorokat tekintettünk meg, majd plakátokat készítettünk a Föld megóvása érdekében.
Biztos vagyok abban, hogy a gyerekek jobban figyelnek környezetükre. Remélem környezettudatos felnőttekké válva továbbadják majd ezt a szemléletet és sokáig meg tudjuk óvni ezt a gyönyörű kék bolygót, a Földet.
Horváthné Világosi Boglárka
Ökoiskola munkaközösség vezető
Id. Szabó István Általános Iskola
3123 Cered Kossuth út 49.
Ökoiskolai munkaterv 2020/2021. tanév
Készítette: Horváthné Világosi Boglárka
Ökoiskolai munkaközösség vezető
Személyi feltételek
Az Ökoiskolai munkaközösség tagjai:
Kiss Józsefné, intézményvezető
Bálintné Kőhalmi Csilla, 1. osztályos osztályfőnök
Foglár Gábor, 8. osztályos osztályfőnök
Horváthné Világosi Boglárka 2. osztályos osztályfőnök, munkaközösség-vezető
Kovácsová Veronika, 5. osztályos osztályfőnök
a Diákönkormányzat tagja
Simonné Simon Andrea iskolatitkár
A munkaközösség célkitűzései
A környezeti nevelés olyan személyiségformálást jelent, amely kialakítja a környezettel kapcsolatos magatartási és életviteli mintákat, amelynek során tanulóink a környezetért felelős személyiséggé válnak. Fontos biztosítani mindenki számára a lehetőséget, hogy elsajátíthassa a szükséges tudást, készséget, értékrendszert, pozitív érzelmi hozzáállást. Gyermekeink a helyi természeti és épített környezeti lehetőségeknek köszönhetően szép környezetben, jó levegőn nőhetnek fel, ahol szinte korlátlan lehetőségük van a mozgás mindenféle vállfajára, ahol az állatokat és a növényeket otthon és a természetben testközelből is megfigyelhetik. Fontos célunknak tekintjük, hogy a természetet, a növényeket és állatokat megszeressék, és a maguk módján, szintjén ismerjék és védjék. Célunk olyan emberek nevelése, akik a természeti és a társadalmi környezet szépségére nyitottak, ezt értékelni tudják, a természettel együtt tudnak élni. A környezettudatos magatartás kialakítása csak kisgyerekkorban elkezdve hatékony.
Célunk együttműködni a község önkormányzatával, a szülői munkaközösséggel, társadalmi szervezetekkel, hogy közösen alakítsuk, mélyítsük a fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodást, életmódot.
Törekszünk arra, hogy iskolánk olyan intézménnyé váljon, ahol a belső terek hangulatosak, növények díszítik azokat, illetve barátságos faliújságok, tablók, az udvaron pedig padok állnak rendelkezésre, hogy néhány foglalkozás akár kint – természetes körülmények között – is megtartható legyen.
Kiemelt cél
Az idei tanévben kiemelt célunk az Ökológiai lábnyom projekthét megvalósítása. Az öt nap különböző témákat – ökológiai lábnyom, táplálkozás, közlekedés, lakás, fogyasztás – ölel fel. A témanapok megvalósításáért a munkaközösségi tagok felelősek. A projekthét keretében létrehozunk egy mezítlábas ösvényt is az iskola udvarán.
A mezítlábas ösvény Sebastian Kneipp német természetgyógyász által kifejlesztett egészségmegőrző módszeren alapszik. A lényege, hogy olyan ösvényt létesítünk, melyen más és más felületű anyagokat használunk, így stimuláljuk a talp különböző reflexpontjait. A gyermekek számára különösen ajánlott, hogy mezítláb járjanak, hiszen nekik még nem alakult ki a lábboltozat. De felnőttek számára is rendkívül egészséges. Jótékony hatása több tanulmány által is bizonyított. Például megakadályozza vagy javítja a lúdtalpat, jótékonyan hat a vérkeringésre, az immunrendszerünkre, az idegrendszerünkre, erősíti az izmokat és megelőzi a visszerek kialakulását. A reflexzónák masszírozásával az összes szervünket képes stimulálni, javítja az anyagcserét, az emésztést és a migrénre is jótékonyan hat.
Feladat ellátási szintek
Pedagógiai szint
A cél elérése érdekében a gyakorlatban megvalósuló elemek:
-
tanulóink testközelből ismerkedjenek meg a környék flórájával, faunájával,
-
a specifikusan magyar, különösen a védett fajok megismertetése,
-
élő környezetünk megismerése, óvása, szépítése,
-
tájvédelmi körzetek, védett növényeink, állataink Cered környékén való felkutatása,
-
a környezetünkben élő fajok megismertetése,
-
a környezet megóvása,
-
környezetbarát anyagok használata,
-
a természetben lévő anyagok és ezek felhasználási módjainak ismertetése,
-
az energiatakarékosság módszereinek megismertetése,
-
veszélyes hulladékok megismertetése, kezelése,
-
újrahasznosítható anyagok gyűjtése,
-
az iskola udvarának – előzetes beosztás alapján történő – tisztán tartása (diákok),
-
az iskola dekorálása,
-
faliújság készítése (környezetbarát és tisztálkodó szerek használata),
-
kitüntetett napok megünneplése (a Föld napja, a Víz világnapja, Madarak és fák napja),
-
gyűjtési akciók (papírgyűjtés, elemgyűjtés),
-
tisztasági verseny
-
ökoiskolaként az iskola honlapjának folyamatos frissítése
Társas kapcsolatok szint, Technikai/gazdasági szint
Környezeti nevelési munkánk céljának eléréséhez elengedhetetlen feltétel, hogy az iskolai élet valamennyi résztvevője jó együttműködést alakítson ki egymással.
-
Iskolán belüli együttműködés
Tanárok: Az iskola minden tanárának feladata, hogy környezettudatos magatartásával, munkájával példaértékű legyen a tanulók számára. Tantárgyában segítse a környezeti nevelési célok megtalálását, építse be ezeket tanmenetébe! Vegyen részt a környezeti nevelési programokon, segítsen azok megszervezésében!
Diákok: Az iskola minden diákjának feladata, hogy vigyázzon környezetére, társait figyelmeztesse a kulturált magatartásra. Ebben kiemelkedő szerepe van a Diákönkormányzatnak, az osztályközösségeknek. Tanulóink vegyenek részt aktívan a környezeti nevelési programokon!
Nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak: Az iskolai adminisztrációs és technikai dolgozók munkájukkal aktív részesei legyenek a környezeti nevelési programnak. Munkavégzésük legyen példamutató, csökkentsék a felesleges papírfelhasználást, folyamatosan gyűjtsék a hulladékpapírt. Az iskola épületének takarítása során környezetkímélő, az egészségre nem ártalmas tisztítószereket használjanak!
-
Iskolán kívüli együttműködés
Fenntartó: Az intézményvezető a fenntartóval és az önkormányzattal való egyeztetés során a lehető legoptimálisabb helyzet megteremtésének lehetőségét érje el, és a fenntartó a kötelező támogatásokon túl is segítse az iskolai környezeti nevelési programokat!
Szülők: Személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői! Szülői értekezleteken legyen téma a környezeti nevelés. A szülők kapcsolódjanak be az iskola környezetvédelmi programjaiba, pl. hulladékgyűjtés, madáretetők létesítése.
Programok
A programok tervezése, összeállítása és megvalósítása során figyelembe vettük a COVID19 járvány miatti intézkedési tervet, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma az Operatív Törzzsel, a Belügyminisztériummal és a Nemzeti Népegészségügyi Központtal együttműködve állított össze. Programjaink a 2020/2021-es tanévben főként osztályszinten valósulnak meg, illetve közös programok esetén ügyelünk a megfelelő védőtávolság betartására.
Időpont |
Program |
Résztvevők |
Felelős
|
2020. augusztus 26. |
Az ökoiskolai munkaközösség tanév eleji munkaértekezlete. Az éves program megbeszélése. |
munkaközösség tagjai |
Horváthné Világosi Boglárka |
2020. szeptember |
Az ökoiskolai munkaterv egyeztetése a Diákönkormányzattal, a Szülői Közösség képviselőivel |
munkaközösség tagjai DÖK képviselő SZK képviselő |
Horváthné Világosi Boglárka, Kovácsová Veronika |
2020. szeptember |
Tisztasági verseny elindítása |
|
Kovácsová Veronika |
2020. szeptember |
Szelektív hulladékgyűjtők szállításának megbeszélése a takarítókkal |
|
Simonné Simon Andrea |
2020. szeptember |
Faültetés együttműködve a helyi önkormányzattal |
alsó és felső tagozat |
Kiss Józsefné, Foglár Gábor |
2020. szeptember 19. |
Takarítás Világnapja – szemétszedés, tisztasági verseny indítása |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
2020. szeptember 25. |
Bűn-és Balesetmegelőzési Nap |
alsó és felső tagozat |
Kovácsová Veronika |
2020. szeptember |
Őszi papírgyűjtés |
alsó és felső tagozat |
Foglár Gábor |
2020. szeptember 30. |
Népmese napja |
alsó tagozat |
Bálintné Kőhalmi Csilla, Horváthné Világosi Boglárka, Kiss Józsefné |
2020. szeptember 30. – október 4. |
„A világ legnagyobb tanórája” |
|
Bálintné Kőhalmi Csilla |
2020. október 4. |
Állatok világnapja |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2020. október 5-9. |
Fenntarthatósági Témahét 2020. |
alsó és felső tagozat |
Horváthné Világosi Boglárka, Kovácsová Veronika |
2020. október 21. |
Világgyalogló Nap |
alsó és felső tagozat |
Foglár Gábor |
2020. november |
Madáretetők, -itatók kihelyezése |
alsó és felső tagozat |
Herman László |
2020. november 16-20. |
Egészséghét |
alsó és felső tagozat |
Misztarka Istvánné |
2020. november 27. - december 18. |
Adventi készülődés |
alsó és felső tagozat |
Kiss Józsefné, Foglár Gábor |
2020. december |
Téli madáretetés |
alsó és felső tagozat |
Horváthné Világosi Boglárka |
2020. december 1-4. |
Téli túra |
alsó és felső tagozat |
Farkas Lajos |
2021. február 4. |
Félévi munkaközösségi értekezlet |
|
Munkaközösség tagjai |
2021. március 22. |
Víz világnapja |
alsó és felső tagozat |
Kovácsová Veronika, Misztarka Istvánné |
2021. március 30. |
Húsvéti készülődés a délutáni foglalkoztatóban |
alsó tagozat |
Horváthné Világosi Boglárka, Bálintné Kőhalmi Csilla |
2021. április |
Belső udvar rendezése – virágosítás |
alsó és felső tagozat |
Munkaközösség tagjai |
2021. április 19-23. |
Fenntarthatósági Témahét 2021. |
|
Horváthné Világosi Boglárka Kovácsová Veronika |
2021. április 22. |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
|
2021. április |
Tavaszi papírgyűjtés |
alsó és felső tagozat |
Foglár Gábor |
2021. április |
Nyári napközis és bennlakásos táborok előkészítése |
|
|
2021. május 3-7. |
Ökohét – Ökológiai lábnyom projekthét Mezítlábas ösvény kialakítása |
alsó és felső tagozat |
Munkaközösség tagjai |
2021. május 10. |
Madarak és fák napja |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2021. május |
3 falu 2 keréken |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
2021. május 28. |
Gyereknap |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
2021. május |
„Te szedd!” szemétgyűjtési akció |
alsó és felső tagozat |
Munkaközösség tagjai |
2021. június 5. |
Környezetvédelmi Világnap |
alsó tagozat |
alsós tanítók |
2021. június 14. |
Helyismereti nap |
alsó és felső tagozat |
osztályfőnökök |
2021. június 17. |
Ökoiskolai munkacsoport éves munkájának értékelése |
munkaközösség tagjai |
Horváthné Világosi Boglárka |
2021. június III.-IV. hete |
Napközis és bennlakásos táborok |
alsó és felső tagozat |
táborvezető pedagógusok |
3. oldal / 5