Ökoiskola
Ökoiskola munkaközösség beszámolója
a 2023/2024-es tanévről
A tanév a szelektív hulladékgyűjtők kihelyezésével, valamint az iskola újrahasznosított dekorációval való feldíszítésével kezdődött. Ősszel az iskolakert kialakítására került sor a tanulók és szüleik, valamint intézményünk technikai dolgozói bevonásával. Októberben madáretetőt készítettek a gyerekek és kihelyezték az iskola udvarára, melyek állapotát folyamatosan kellő figyelemmel kísérték nyomon.
A november és decemberi időszak az adventi készülődés jegyében zajlott. A délutáni foglalkozásokon a természetben talált és újrahasznosított dolgok felhasználásával készítettek a tanulók adventi koszorút, karácsonyi dekorációt.
A gyerekek izgatottan várták a tavaszi kerti munkálatokat. Környezeti nevelési munkánk érdekében az iskolai élet valamennyi résztvevőjének együtt kell működnie, minden korosztálynak meg kell találnunk a megfelelő feladatot. A felsős tanulók már sokat tudtak segíteni a földmunkában, a vetés előkészítésében, az alsósok kisebb munkálatokban, gyomlálásban, öntözésben. Februárban megtörtént a korai vetés, a márciusi, áprilisi időszakban pedig a tavaszi vetés.
A különböző világnapok alkalmával még jobban rá tudunk világítani a környezetünket befolyásoló hatásokra, problémákra. Március 22-én, a Víz világnapja apropóján különböző kisvideókat néztünk meg a gyerekekkel, amelyekben a víz jelentőségéről, tulajdonságairól és óvásáról kaphattunk információt. Megbeszéltük közösen, hogy milyen fontos az egyéni felelősségvállalás, hiszen mindenki tehet vizeink megóvása és mérsékelt használata érdekében. Az osztályfőnökök segítségével kértük az iskola közösségét, hogy kék színű ruhában jöjjenek és csepp alakzatot formájában csináltunk egy közös fotót az iskolaudvaron.
Április 22-26. közötti időszakban Fenntarthatósági Témahétre került sor. A Témahét célja a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése. 2024. április 22-én a Föld mozgalom egyik jelmondata jegyében: „Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot?” megbeszéltük, hogy mit tehetünk közvetlen környezetünk megóvásával a Föld érdekében. A témahét keretein belül szemétszedő akcióra is sor került. A délutáni foglalkozásokon résztvevő 38 diák bevonásával, pedagógusaik kíséretével tisztítottuk meg iskolánk környékét. Az önkormányzattól kapott megfelelő számú gumikesztyű és szemeteszsák segítségével lelkes tanulóink két csoportban haladva tették szebbé Cered község utcáit.
Április 25. és május 23. közt a Zöldokos Kupa Magonc fenntarthatósági verseny 3 fordulóját rendeztük meg 5-6. évfolyamos tanulók számára. Az öt három fős csapat ügyesen oldotta meg a feladatlapokat. Internetes regisztráció után e-mailben megkaptam minden segítséget a verseny lebonyolításához: versenyszabályzat, feladatlap, megoldókulcs, oklevél.
Eredmények:
-
hely: Kukások 229/200 pont
(Berki Emília Veronika 6.o, Berki Martin Krisztián 5. o, Horváth Brendon József 5. o)
-
hely: 2 Okos 229/188 pont
(Susán Patrik 5.o, Tóth Ádám László 5. o)
-
hely: PowerPuff Girls 229/162 pont
(Hulitka-Pereira Anna Flóra 6. o, Karczag Csenge 6.o, Rockárová Noémi 6. o)
-
hely: Sinterek 229/161 pont
(Horváth Kamilla 5.o, Oláh Alina Stella 5.o, Radics Emília 5.o)
-
hely: Gengszter lányok 229/139 pont
(Berki Jázmin Cintia 5. o, Mida Seron 5.o, Oláh Fanni 5.o)
Az ökoiskola munkaközösség egyik kiemelt célja az egészségtudatos magatartásra való nevelés, melynek fontos összetevői az egészségtudatos táplálkozás és a megfelelő testmozgás. Az iskolakerti munkálatok során felhívjuk a tanulók figyelmét a zöldség és gyümölcsfogyasztásra, programjaink közt szerepeltek a tavaszi időszakban gyalogtúrák, alternatív sportok megismerése. Gyereknapon labdarúgó bajnokságot szerveztünk több korosztálynak, hisz ez a sportág a legkedveltebb tanulóink körében. A következő évre tervezünk délutáni sportfoglalkozásokat, diákolimpiai versenyeken, valamint Intézményi Bozsik Programon való szereplést.
A tanév utolsó hete több szabadidős programot is tartogatott, iskolai hagyományunkhoz híven helyismereti napra is sor került. Az alsó tagozatos tanulók Cered községet járták be és önfeledten játszottak a helyi játszótéren, az 5-6. osztályosok pedig a határ menti Tajtin található kilátónál, valamint játszótéren kapcsolódtak ki.
Cered, 2024. június 26.
Tukacs Nikolett
Ökoiskola és kert a 2022-es és 2023-as tanévben
Az őszi időszakban sikerült megvalósítanunk az iskolakert kialakítását és a komposztáló beüzemelését. A talaj megmunkálása jelentős igénybevételt jelentet a tanulók számára, ezért szülői segítséget kértünk a kert gépi felásásához. A gyermekek rendkívül örültek a szülői közreműködésnek, mely növelte az iskolakert iránti érdeklődést. Az iskola dolgozói is segítették munkákat az iskola körül összegyűjtött levelek komposztálásával. Már ősszel elkezdtük a komposztlé talajra való locsolását és rendszeres gyomlálással igyekeztünk elérni az eddigi elért munkánk megőrzését. Kifejezetten az alsós osztályok szerettek ebben a tevékenységben részt venni.
A tanulók tantermükben elhelyezett dobozokban gyűjtötték a nap során képződött szerves hulladékot, melyet a nap végén a komposztálónkba helyeztünk. A diák-felelősök ellenőrizték a szemetesbe dobott hulladék összetételét, hogy elkerüljük a szerves hulladék műanyaggal való szennyeződését. Jó volt látni a gyermekek környezettudatos fejlődését. A tanulók jelentős része igyekezett a hulladékot külön válogatni, hogy a komposztálóba csak megfelelő minőségű hulladék kerüljön. A gyerekek lelkesedése a szerves hulladék összegyűjtésében az év vége felé csökkent, ezért következő év céljaként kitűztük az ételmaradék napi gyűjtését.
Egy-egy projekt előtt, a gyermekek olyan alapanyagokat kerestek, melyek újrahasznosításból származtak. A délutáni foglalkozásokon nagy hangsúlyt fektettünk ezeknek és a természetben gyűjtött anyagok használatára. Ilyen tárgyakkal el is kezdtük díszíteni iskolánk épületét. Októberben tanulóink madáretetőt készítettek műanyag palackokból, melyeket kihelyeztünk a már meglévők mellé. Két lelkes diákunk heti rendszerességgel töltötte fel őket.
A november és a december az adventi készülődés jegyében telt el. Osztálytermünk és iskolánk díszítését a természetben talált és újrahasznosított anyagokkal igyekeztünk megoldani. A kiscsoportos, téli kirándulásaink során gyűjtött tobozokból és gallyakból készítettünk adventi koszorút. Újságpapírból és régi könyvekből hajtogattunk papír angyalkákat és karácsonyfát asztali dísznek.
Tanulóink izgatottan várták a tavaszi kerti munkálatok megkezdést. Kora tavasszal a hatodik és hetedik osztályos fiúk újra felásták kertünket, melyben kialakítottuk az ágyásokat. A kisebbek segítségével elegyengettük a talajt. Sajnos, a föld nagyon sok építési hulladékot tartalmazott, ezeket igyekeztünk eltávolítani az ásási folyamat során. Hat nagyobb méretű ágyást készítettünk, melyeket további sorokra osztottunk fel az egyszerűbb hozzáférhetőség érdekében. Az utolsó ágyást szabadon hagytuk, ide őszi vetést tervezünk. Diákjaink először borsót és salátát vetettek, melyek sikeresen kibújtak a hűvös idő ellenére. A kártevők elleni védelem miatt a saláta mellé hagymát ültettünk. Hagymáink is nagyon szépen növekednek, diákjaink már szüreteltek újhagymát belőle. A nagyobb részét viszont egy őszi bográcsozásra kívánjuk meghagyni.
Az iskolakertben is igyekeztünk az újrahasznosításra figyelni. Az egész alsó tagozat bevonásával gyűjtöttünk tejes poharakat, melyekbe mindenki elültette a választott vetőmagot. Ennek köszönhetően számos palántát sikerült nevelnünk az ablakpárkányokon. Amikor már az időjárás megengedte, május első felében, palántáinkat kiültettük. Sajnos a cukkini nem kelt ki, valószínűleg a nem megfelelő vetőmag következtében. Helyére további palántákat kaptunk az intézmény vezetőjétől. Batáta palántáink szépen fejlődnek a kisebb méretű paradicsom palántákkal együtt, melyek valószínűleg csak a nyár végén vagy szeptember elején hoznak majd termést. A borsó karózását szülői segítséggel oldottuk meg. A paradicsom kötözését a nyári szünet folyamán fejeztük be.
A tápanyag utánpótlásról a komposztlével történő locsolással gondoskodtunk. A komposztáló és veteményesünk locsolását mind a diákjaink, mind az iskola dolgozói együttesen végezték. Az alsós tagozat diákjai a második félévben is nagyon élvezték a gyomlálást és a palánták elültetését. Az első osztályosaink segítségével elültettük virágjainkat, melyek az iskola bejáratát díszítik. Ezeket és szobanövényeinket több lelkes tanulónk rendszeresen locsolta. E mellett, a rendszeres gyomlálásba a takarító alkalmazottak is besegítettek.
Az év végén örömmel szüreteltünk salátát és újhagymát azon tanulókkal, akik részt vettek a munkálatokban. A negyedik osztály pikniket tartott, melyen a hagymát és salátát zsíros kenyérrel fogyasztotta el. Az osztály több alkalmazottat illetve diákot meghívott a piknikre, melyen közösen élvezhették munkájuk termését.
A Dr. Krepuska Géza Általános Iskola kertjében tett látogatás számos ötlettel szolgált iskolakertünk fejlesztésére. Feltett szándékom, hogy kertünk szerves részévé váljon tanmeneteinknek és iskolánk életének. Reményteljesen várjuk a két intézmény közötti együttműködést a jövőben.
Témaheteink
Az Egészség hetet november 14 és 18-a között tartottuk. Az alsó osztályos diákjaink a technika, környezetismeret és a ráhangolódás órák keretén belül ismerkedhettek meg a testi és a szellemi egészség fontosságával. Érdekes volt szembesülni azzal a ténnyel, hogy a gyerekek leginkább a testmozgással azonosítják az egészséget, de kevesen értik a mentális jólét szervezetünkre gyakorolt hatását.
A felső tagozatos osztályokban a fiatalok mentális egészségére fordítottunk jelentős figyelmet. Az etika és az osztályfőnöki órákon a gyerekeknek lehetősége jutott olyan témákat megvitatni, mint az önmegvalósítás, elfogadás, és alkalmazkodóképesség. Kollégáim ismeretterjesztő füzetecskék kiosztásával biztosították, hogy a témában érdeklődő tanulóink otthon bővebben megismerkedjenek néhány egyszerű módszerrel, mellyel mentális fittségüket ˝tornáztathatják˝.
Március 22-én ünnepeltük a Víz Világnapját. Az osztályfőnöki órákon interaktív foglalkozások segítségével beszéltünk meg édesvízkészleteink megőrzésének fontosságát. A tanulók megosztották ötleteiket, hogyan csökkenthetik a víz felhasználásukat otthonukban. Felsős diákjaink vízóra ellenőrzésével mérték heti vízfogyasztásukat. A témahét lezárására, a kollégák és diákjaink kékbe öltözve formáltak egy élő vízcseppet.
A tavaszi szünetet megelőzően húsvéti bütyköldét szerveztünk az alsós és felsős évfolyamok számára. Az újrahasznosítás jegyében nyuszis asztali díszeket, ajtókopogtatót, kosárkát készítettek a gyerekek műanyag palackok, tojástartók, WC papír gurigák felhasználásával.
Fenntarthatósági Témahetünket szemétszedéssel indítottuk, melyen a rossz idő ellenére, nagy számban vettek részt. Lelkes tanulóink több zsáknyi szemetet gyűjtöttek össze Cered utcáin, ezzel szépítve környezetünket.
A keddi kézműves foglalkozásunkon régi pólókat, zoknikat és fonalat használtunk játékok készítésére. A tanáraik segítségével gyerekek kész mesterművekkel büszkélkedhettek a foglalkozás végére.
A szerdai nap fénypontja a biciklis akadályverseny volt, mellyen főként a nagyobb korosztály brillírozott.
A virágosításban iskolánk legkisebbjei izgatottan vettek részt. A kis kezeknek köszönhetően, iskolánk bejáratát már virágok díszítik.
Felsős diákjaink izgatottan vettek részt a Zöld Okos kupában, mely digitálisan mérte fel tanulóink fenntarthatósági ismereteit.
Mindenkinek hálásan köszönöm segítségét az ökoiskola éves munkájában!
Készítette: Hulitka Annamária
Ökoiskolai munkaközösség vezető
Személyi feltételek
Az Ökoiskolai munkaközösség tagjai:
Kiss Józsefné, intézményvezető, 1. osztályos osztályfőnök
Kiss Eszter, 5. osztályos osztályfőnök
Horváthné Világosi Boglárka 2. osztályos osztályfőnök
Tajti Kinga iskolatitkár
Tajti Virág pedagógiai asszisztens
A munkaközösség célkitűzései
A környezeti nevelés olyan személyiségformálást jelent, amely kialakítja a környezettel kapcsolatos magatartási és életviteli mintákat, amelynek során tanulóink a környezetért felelős személyiséggé válnak. Fontos biztosítani mindenki számára a lehetőséget, hogy elsajátíthassa a szükséges tudást, készséget, értékrendszert, pozitív érzelmi hozzáállást. Gyermekeink a helyi természeti és épített környezeti lehetőségeknek köszönhetően szép környezetben, jó levegőn nőhetnek fel, ahol szinte korlátlan lehetőségük van a mozgás mindenféle vállfajára, ahol az állatokat és a növényeket otthon és a természetben testközelből is megfigyelhetik. Fontos célunknak tekintjük, hogy a természetet, a növényeket és állatokat megszeressék, és a maguk módján, szintjén ismerjék és védjék. Célunk olyan emberek nevelése, akik a természeti és a társadalmi környezet szépségére nyitottak, ezt értékelni tudják, a természettel együtt tudnak élni. A környezettudatos magatartás kialakítása csak kisgyerekkorban elkezdve hatékony.
Célunk együttműködni a község önkormányzatával, a szülői munkaközösséggel, társadalmi szervezetekkel, hogy közösen alakítsuk, mélyítsük a fenntarthatóság pedagógiájában a környezettudatos gondolkodást, életmódot.
Törekszünk arra, hogy iskolánk olyan intézménnyé váljon, ahol a belső terek hangulatosak, növények díszítik azokat, illetve barátságos faliújságok, tablók, az udvaron pedig padok állnak rendelkezésre, hogy néhány foglalkozás akár kint – természetes körülmények között – is megtartható legyen.
Kiemelt cél
Az idei tanévben kiemelt célunk az iskolakert megvalósítása és tanulóink környezettudatos gondolkodásra való nevelése.
Kertünk kialakítása megkezdődött a terület kijelölésével, és az öreg almafa kivágásával. Mindezek lehetővé teszik az őszi és tavaszi haszonnövények ültetését a biokertészünk javaslatainak figyelembe vételével.
Feltett szándékom, hogy nemcsak a diákok, de a szüleik érdeklődését felkeltve, bevonjuk őket ebbe a közösséget építő munkába. Madáretetők és virágládák készítésével minden korosztály megtalálhatja a számára vonzó feladatot, hogy aktív részese legyen kertünk és iskolánk szépítésében. A fenntartható fejlődés jegyében, projektjeinkhez újrahasznosítható és a természetben fellelhető anyagok használatát szorgalmazzuk.
Feladat ellátási szintek
Pedagógiai szint
A cél elérése érdekében a gyakorlatban megvalósuló elemek: 23
- tanulóink testközelből ismerkedjenek meg a környék flórájával, faunájával,
- specifikusan magyar, különösen a védett fajok megismertetése,
- élő környezetünk megismerése, óvása, szépítése,
- tájvédelmi körzetek, védett növényeink, állataink Cered környékén való felkutatása,
- környezetünkben élő fajok megismertetése,
- környezet megóvása,
- környezetbarát anyagok használata,
- természetben lévő anyagok és ezek felhasználási módjainak ismertetése,
- energiatakarékosság módszereinek megismertetése,
- veszélyes hulladékok megismertetése, kezelése,
- újrahasznosítható anyagok gyűjtése,
- iskola udvarának – előzetes beosztás alapján történő – tisztán tartása (diákok),
- iskola dekorálása,
- faliújság készítése (környezetbarát és tisztálkodó szerek használata),
- kitüntetett napok megünneplése (Föld napja, Víz világnapja, Madarak és fák napja),
- gyűjtési akciók (papírgyűjtés, elemgyűjtés),
- tisztasági verseny
- ökoiskolaként az iskola honlapjának folyamatos frissítése
Társas kapcsolatok szint, Technikai/gazdasági szint
Környezeti nevelési munkánk céljának eléréséhez elengedhetetlen feltétel, hogy az iskolai élet valamennyi résztvevője jó együttműködést alakítson ki egymással.
- Iskolán belüli együttműködés
Tanárok: Az iskola minden tanárának feladata, hogy környezettudatos magatartásával, munkájával példaértékű legyen a tanulók számára. Tantárgyában segítse a környezeti nevelési célok megtalálását, építse be ezeket tanmenetébe! Vegyen részt a környezeti nevelési programokon, segítsen azok megszervezésében!
Diákok: Az iskola minden diákjának feladata, hogy vigyázzon környezetére, társait figyelmeztesse a kulturált magatartásra. Ebben kiemelkedő szerepe van a Diákönkormányzatnak, az osztályközösségeknek. Tanulóink vegyenek részt aktívan a környezeti nevelési programokon!
Nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak: Az iskolai adminisztrációs és technikai dolgozók munkájukkal aktív részesei legyenek a környezeti nevelési programnak. Munkavégzésük legyen példamutató, csökkentsék a felesleges papírfelhasználást, folyamatosan gyűjtsék a hulladékpapírt. Az iskola épületének takarítása során környezetkímélő, az egészségre nem ártalmas tisztítószereket használjanak!
- Iskolán kívüli együttműködés
Fenntartó: Az intézményvezető a fenntartóval és az önkormányzattal való egyeztetés során a lehető legoptimálisabb helyzet megteremtésének lehetőségét érje el, és a fenntartó a kötelező támogatásokon túl is segítse az iskolai környezeti nevelési programokat!
Szülők: Személyes példájukkal legyenek a környezettudatos életvitel hiteles terjesztői! Szülői értekezleteken legyen téma a környezeti nevelés. A szülők kapcsolódjanak be az iskola környezetvédelmi programjaiba, pl. hulladékgyűjtés, madáretetők létesítése.
Programok
Időpont |
Program |
Résztvevők |
Felelős |
2022. szeptember |
A mezítlábas ösvény felújítása |
Munkaközösség tagjai |
Hulitka Annamária |
2022. szeptember |
Ágyások kialakításának kezdete és őszi vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2022. szeptember |
Szelektív hulladékgyűjtők kihelyezése |
Alsó és felső tagozat |
Osztályfőnökök |
2022. szeptember |
Víztartály és komposztáló kihelyezése |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Herman László |
2022. szeptember 22. |
Takarítás Világnapja |
Alsó és felső tagozat |
Osztályfőnökök |
2022. október 3-7. |
Világ Legnagyobb Tanórája- Fenntartható fejlődés nevében |
Alsó és felső tagozat |
Horváthné Világosi Boglárka |
2022. október 4. |
Az állatok világnapja 2022 |
Alsó tagozat |
osztályfőnökök |
2022. október |
Madáretetők készítése- újrahasznosítás |
Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária |
2022. október |
Magas ágyások készítése és őszi vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2022. október 28. |
Világgyalogló Nap |
Alsó és felső tagozat |
Kiss Eszter Hulitka Annamária |
2022. november |
Madáretetők, -itatók kihelyezése |
Alsó és felső tagozat |
Herman László |
2022. november |
Iskola kert- tél alá vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2022. november |
Egészséghét |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Kiss Eszter |
2022. november- december |
Adventi készülődés- természetben található alapanyagok felhasználása |
Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária |
2022. december |
Téli túra |
Alsó és felső tagozat |
Kiss Eszter Osztályfőnökök |
2022. január 25. |
Fél – éves értékelés |
Munkaközösség tagjai |
Hulitka Annamária |
2023. január- február |
Virágládák készítése- újrahasznosítás |
Munkaközösség tagjai Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária Horváthné Világosi Boglárka |
2023. február vége |
Korai vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2023. március 22. |
Víz világnapja |
Alsó és felső tagozat |
|
2022. március- április |
Iskola kert- tavaszi vetés |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
Hulitka Annamária |
2023. március-április |
Húsvéti készülődés- dísztárgyak készítése a fenntartható fejlődés jegyében |
Alsó és felső tagozat |
Hulitka Annamária |
2023. március-április |
Virágosítás |
Munkaközösség tagjai Diákok és szülők |
|
2023. április |
Fenntarthatósági Témahét 2023. |
Alsó tagozat |
Hulitka Annamária Alsó tagozatos osztályfőnökök |
2023. május 5. |
Ökohét- Szemétszedés |
Munkaközösség tagjai Alsó és felső tagozat |
Munkaközösség tagjai |
2023. június |
Helyismereti nap |
Alsó és felső tagozat |
Osztályfőnökök |
1. oldal / 5